Analizy rynku medycznego – uzyskaj cenną wiedzę biznesową
Poszukujesz sprawdzonych sposobów na usprawnienie funkcjonowania podmiotu farmaceutycznego lub ośrodka świadczącego usługi medyczne. Cenną z biznesowego punktu widzenia wiedzę można zdobyć decydując się na przeprowadzenie analizy konkurencji lub projektu w zakresie medical market research. Z poniższego artykułu można się dowiedzieć w jaki sposób tego typu pomiary są prowadzone oraz jakie konkretne korzyści mogą przynieść.
Healthcare market research
Prowadzenie badań rynku farmaceutycznego może zakładać wykorzystanie różnego rodzaju metod ilościowych oraz jakościowych, a także dobieranych w ich ramach technik. Ostatecznego wyboru warto dokonać z uwzględnieniem pytań, na jakie projekt medical market research będzie odpowiadał, a także możliwości ze strony respondentów.
Jeżeli na przykład zamierzamy zrealizować badania na pacjentach w wieku powyżej 50 roku życia, wówczas warto mieć na uwadze, że osoby takie niekoniecznie są biegłe w obsłudze urządzeń elektronicznych. Dlatego też uzasadnienie będą miały badania ankietowe CATI, polegające na rozdaniu formularzy ankietowych, na przykład w poczekalni do lekarza. Takie rozwiązanie zapewni uzyskanie dużego response rate, gdyż badani nie muszą poświęcać dodatkowo swojego wolnego czasu.
W sytuacji natomiast gdy grupą docelową w badaniu są osoby młode, nic nie stoi wtedy na przeszkodzie ku temu, aby zdecydować się na wykonanie pomiarów z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń elektronicznych. Warto przeprowadzić badania chociażby z użyciem techniki CAPI – wówczas badani wypełniają ankietę na urządzeniu mobilnym z zainstalowaną aplikacją służąca realizacji badań rynku medycznego.
Badania jakościowe medical market research
Bardzo wartościowe wnioski można także uzyskać podejmując decyzję o wykonaniu badań o charakterze jakościowym. W trakcie wywiadów indywidualnych oraz grupowych możliwe jest pozyskanie indywidualnych insightów konsumenckich. Są to wnioski oparte na analizie ukrytych, albo nie do końca uświadamianych potrzeb i preferencji odnośnie nabywania leków bez recepty, Rx czy innych produktów oferowanych przez podmioty farmaceutyczne.
Warto zaangażowanych decydentów do badania
Błędem byłoby jednak ograniczanie się jedynie od pozyskiwania opinii pacjentów, gdyż o tym czy zakupią oni produkt określonej marki decydują często rekomendacje ze strony pracowników medycznych lub farmaceutów. W związku z tym wartym rozważenia rozwiązaniem jest zaproszenie takich osób do badań w celu rozpoznania wizerunku marki leków oraz zweryfikowania częstotliwości ich polecania. Lekarze i pracownicy aptek mogą także dostarczyć wartościowych informacji w zakresie planowania kampanii marketingowej.
Nie pozwól się wyprzedzić konkurencji
Jeżeli zatem pragniesz osiągnąć dominującą pozycję na rynku medycznym, musisz stale pozyskiwać informacje dotyczące podejmowanych przez konkurencję działań, a także rozpoznawać potrzeby klientów z docelowych grup. Decyzja o realizacji projektu medical market research to najlepszy krok, jaki możesz wykonać w celu osiągnięcia sukcesu w branży farmaceutycznej.