Zalety i wady badań ankietowych

 

Na drodze uzyskiwania odpowiedzi na rozmaite zagadnienia, jak również gromadzenia informacji statystycznych odpowiednich do różnych projektów, przeprowadzanie rozmaitych badań jest niezbędne. Zazwyczaj w naukach społecznych metody badań dostosowuje się do tego, w jakim celu są przeprowadzane. Nie da się jednak ukryć, że najczęściej wykonywane są badania za pomocą ankiet.

Badania ankietowe to przede wszystkim forma uzyskiwania podstawowych danych statystycznych opartych na różnych grupach docelowych. Realizowane są szeroko zarówno drogą bezpośrednią, jak i pośrednią, choćby za pomocą poczty, telefonów czy nawet Internetu. Sprawdźmy jednak, jakie mają zalety oraz wady, bo od nich często zależy ich zastosowanie w praktyce.

Prostota wykonania

Przede wszystkim wykonanie badań ankietowych jest niezwykle proste, dzięki czemu stanowią one jedną z najczęściej wybieranych metod realizacji jakichkolwiek badań. Ankiety, pomijając podstawowe błędy, są proste w konstruowaniu, a obecne narzędzia online znacznie pomagają w realizacji najprostszych czy bardziej skomplikowanych kwestionariuszy. 

Szybka realizacja

Prostota jest zaletą również dla potencjalnej grupy docelowej. W przypadku ilościowych badań opinii istnieje większe prawdopodobieństwo znalezienia sporej grupy je realizującej, jako że są one po prostu łatwe w wypełnieniu. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się ankiety z pytaniami zamkniętymi, znacznie prostsze w uzupełnianiu do grupy respondentów.

Niski koszt realizacji

Badania opinii są stosunkowo tanie w realizacji. W przypadku prostszych badań ankietowych, przy wykorzystaniu dostępnych i darmowych narzędzi do realizowania formularzy, istnieje możliwość zminimalizowania kosztów wykonywania ankiety praktycznie do zera.

Wyniki powierzchowne

Mimo wszystko ankietyzacja nie jest chętnie wybierana przez firmy i osoby, którym zależy na głębokim wywiadzie i szczegółowych informacjach od konkretnej grupy docelowej. Wynika to przede wszystkim z powierzchności pomiarów, o czym trzeba pamiętać, decydując się na tę metodę pozyskiwania informacji od respondentów.

W związku z powyższych, ilościowe badanie ankietowe dostarcza nam przede wszystkim ogólnych danych ilościowych, które mogą być następnie pogłębione w trakcie pomiarów o charakterze jakościowym. To wszystko sprawia, że ankiety trudno jest ocenić jako narzędzie przydatne w wywiadach wymagających uzyskania szczegółowych, drażliwych danych.  

Tagi

badania ankietowe badania opinii badania ilościowe badania jakościowe ankietyzacja
Badania ankietowe od 4 zł.